HJ Smartlube 4.0 er den mest avancerede smøreteknologi til 2-takts marine motorer.
Med vores nyeste smøreapparat, HJ Smartlube 4.0 har vi fjernet cylinderpumpen og i stedet muliggjort at hver eneste cylinderventil kan indsprøjte olie. Samtidigt har vi introduceret helt nye og revolutionerende smøremetoder, som tillader fordele ikke tidligere set i markedet.
Hos Hans Jensen Lubricators, siger vi ikke nej til en god udfordring – og med introduktionen af den nyeste generation af cylindersmøreapparater, HJ Smartlube 4.0, har vi udviklet verdens bedste smøresystem.
Systemet er lavet til samtidigt at kunne tage højde for forskellige motordesigns og operationelle parameter, for at sikrer optimal cylindersmøring uanset valg af brændstof. Herudover vil den højre grad af fleksibilitet muliggøre store besparelser i cylinderolie, et stabilt system som samtidigt at simpelt for besætningen at bruge.
HJ Smartlube 4.0 er patenteret.
Systemet har introduceret nye avancerede muligheder, ikke før set.
Uendelige muligheder for regulering og indsprøjtning er muligt for HJ Smartlube 4.0 systemet.
Med udgangspunkt i en load-afhængig feed rate regulering, har vi introduceret revolutionerende kontrolmuligheder for en bedre cylindertilstand.
De nye smøremetoder muliggør verdens flåde et nyt niveau af cylinderrenlighed, reduceret feedrate og slidrater, med den bedst mulige cylindertilstand.
HJ Smartlube 4.0 fungere uden en cylinderpumpe, ved at gøre brug af en enkelt højtryksolielinje, også kaldet ”Common-rail”, med smøreolie.
Når hvert eneste smørepunkt for hver cylinder modtager et højt olietryk, har vi muliggjort at hver eneste cylinderventil kan bestemme hvornår der skal indsprøjtes olie og hvor meget. Det betyder at hver eneste ventil får besked fra PC-enheden, om at åbne eller lukke og deraf bestemme oliens placering og mængde på baggrund af de specifikke operationelle forhold af skibet.
Systemet kan bruge to nye metoder for indsprøjtning:
Den patenterede ”Swirl Injection Principle”, hvor cylinderolie bliver sprøjtet ind i tryksvirvlen og denne sørger for en korrekt og uniform placering af cylinderolie på den øvre del af cylinderen.
Indsprøjt i stemple ringene hvorved udvaskningsevnen i cylinderolien kan rengøre cylinderen.
Muligheden for at bestemme hvor og hvornår der skal indsprøjtes cylinderolie er kombineret med muligheden for at sprøjte flere gang per motoromdrejning.
Dette tillader smøresystemet at sprøjte ved hjælp af SIP-metoden og i stempel ringene enten i opadgående eller nedadgående stemplegang – alt sammen i den samme omdrejning.
Med HJ Smartlube 4.0 har vi introduceret nye revolutionerende reguleringsalgoritmer.
Multi-timing
Automatic Cleaning Cycle
De nye algoritmer er specielt udviklet for drift under IMO 2020 S Cap.
Multi-timing, som koncept, er frisk cylinderolie flere gange per motoromdrejning.
Systemet tillader indsprøjtning op til fire gange per omdrejning. Det er derfor muligt at dele den totalt mængde i mellem disse fordelingsnøgler.
Den total mængde af de samlede fordelingsnøgler bliver således den valgte feed rate, som muliggør en meget lav feed rate.
Ved hjælp af Multi-timing kan systemet sikrer at cylinderolie er placeret præcis hvor det skal bruges og hvornår det skal. Når vi kontrollere placering og mængde kan vi opnå en optimal cylindertilstand.
De typiske indsprøjtningsplaceringer er:
Swirl Injection Principle (SIP)
Stemple ringene under kompressionscyklussen
Stemple ringene under ekspansionscyklussen
When injecting according to SIP during the compression stroke, the window is relatively large when comparing with ring pack lubrication. A timing precision and injection duration, which HJ Smartlube 4.0 enables.
Automatic Cleaning Cycle, tillader den ultimative fleksibilitet.
Muligheden for at skifte mængde og fordelingsnøgle under hver motoromdrejning er muligt med Automatic Cleaning Sequence. Systemet sikrer en optimal fordeling af cylinderolie. Den fulle og automatiserede fordeling sikre en lav feed rate, med:
Optimal top liner smøring
Optimal svovl neutralisering (HSFO)
Optimal stemple ring smøring
Optimal stemple ring rengøring.
Automatic Cleaning Sequence algoritmen kan regulere efter svovlindholdet samt efter normale operationelle motorforhold.
Hvis et skibs benytter HSFO og ikke kan reducere sin feed rate lavere end 0.65 g/kWh kan Automatic Cleaning Sequence algoritmen bruges. En lav feed rate på 0.504 g/kWh er muligt ved at kombinere fordelingsnøglerne fra Multi-timing og den vaskende effekt af Automatic Cleaning Sequence. Se nedenstående eksempel for fordelingsnøglerne under HSFO drift.
Cyklus | Feed rate (g/kWh) |
Mængde |
Frekvens (Indsprøjtninger / omdrejning) | Timing |
0-11.5 timer | 0.50 |
80 10 10 |
1/1 1/10 1/10 |
SIP Stemple ringene under kompressionscyklussen Stemple ringene under ekspansionscyklussen |
11.5-12 timer | 0.50 |
40 30 30 |
1/1 1/3 1/3 |
SIP Stemple ringene under kompressionscyklussen Stemple ringene under ekspansionscyklussen |
12-23.5 timer | 0.50 |
80 10 10 |
1/1 1/10 1/10 |
SIP Stemple ringene under kompressionscyklussen Stemple ringene under ekspansionscyklussen |
23.5-24 timer | 0.70 |
60 20 20 |
1/1 1/5 1/5 |
SIP Stemple ringene under kompressionscyklussen Stemple ringene under ekspansionscyklussen |
Under VLSFO drift, kan feed raten reduceres yderligere til 0.459 g/kWh. Dette er muligt grundet det lavere svovlindhold hvor behovet for BN i cylinderolien er lavere. Se nedenstående eksempel for fordelingsnøglerne under VLSFO drift.
Cyklus | Feed rate (g/kWh) | Mængde (%) | Frekvens (indsprøjtning / omdrejninger) | Timing |
0-11 timer | 0.45 |
60 20 20 |
1/1 1/5 1/5 |
SIP Stemple ringene under kompressionscyklussen Stemple ringene under ekspansionscyklussen |
11.5-12 timer | 0.55 |
40 30 30 |
1/1 1/3 1/3 |
SIP Stemple ringene under kompressionscyklussen Stemple ringene under ekspansionscyklussen |
12-23.5 timer | .045 |
60 20 20 |
1/1 1/5 1/5 |
SIP Stemple ringene under kompressionscyklussen Stemple ringene under ekspansionscyklussen |
23.5-24 tier | 0.70 |
40 30 30 |
1/1 1/3 1/3 |
SIP Stemple ringene under kompressionscyklussen Stemple ringene under ekspansionscyklussen |
HJ Smartlube 4.0 består af betydeligt færre delkomponenter i forhold til andre smøresystemer. Det betyder, helt nøjagtigt at vedligeholdelsesomkostninger er mindre end for andre systemer.
Hans Jensen Lubricators anbefaler at systemer kontrolleres løbende for lækager, og at funktionerne i systemer virker efter hensigten.
I det hele taget, har HJ Smartlube 4.0, ikke noget fast vedligeholdelsesinterval – der er dog enkelte delkomponenter som indsprøjtningsventiler, hvor vi anbefaler et service interval på mellem 12.000 – 15.000 drift timer.
Vi anbefaler at kontakte os minimum hver 5 år for at sikrer systemet virker efter hensigten.