Pressemeddelelse: Springeren – Maritimt Oplevelsescenter modtager renoveret museumsgenstand | Hans Jensen Lubricators

Hans Jensen Lubricators A/S - 100 years

Det maritime oplevelsescenter havde i forbindelse med en brand på musset den 10. september 2011 fået uoprettelig skader på en museumsgenstand i udstillingen om Kongeskibet Dannebrog.

– Museet, Springeren – Maritimt Oplevelsescenter, et museum som har til formål at levere oplevelsen af det maritime Danmark og den danske søfart, har igen en komplet udstilling om Kongeskibet. Den omtalte museumsgenstand er et såkaldt smøreapparat, som har til formål at levere smøreolie til cylinderne i en skibsmotor.

De originale motorsmøreapparater var monteret på Kongeskibet Dannebrog indtil 1980 hvor Kongeskibet blev moderniseret, og er nu returneret til museet fuldt renoveret og modtages af en tilfreds Mads Sølver Pedersen, Direktør for museet. Museet er centralt placeret i Aalborg ved skudehavnen nær limfjorden i et maritimt miljø og er en væsentlig bidrager til den maritime kultur i Aalborg og besøges årligt af mange tusinde gæster fra ind- og udland.

Hans Jensen Lubricators, den originale leverandør af smøreapparaterne i 1931 til dieselmotoren ombord på Kongeskibet Dannebrog havde påtaget sig opgaven at renovere apparaterne i forbindelse med vores 100 års jubilæum den 16. september 2017. Apparaterne er monteret på en plade og står ved siden af udstillingsmodellen af Kongeskibet i hovedudstillingen på museet, hvor alle interesserede inviteres til at se den fine tilføjelse til udstillingen.

For yderligere oplysninger:
• Asbjørn Ringgren Larsen – Hans Jensen Lubricators, Marketing, tlf.: 98 57 19 11