Hans Jensen Lubricators A/S - 100 years

Pressemeddelelse: Hans Jensen Lubricators køber dansk udviklingsvirksomhed

Hans Jensen Lubricators er en førende international leverandør af cylindersmøresystemer til 2-takts marine og stationære motorer. Virksomheden har erhvervet aktiemajoriteten i ADNOX A/S.

ADNOX A/S har udviklet og patenteret et katalysatorbaseret system, der ved hjælp af dieselolie kan omdanne de farlige kvælstofforbindelser (NOx), som dannes i dieselmotorer til vand og kvælstof. Det traditionelle katalysatorbaseret system bruger urea til omdannelsen. Urea er fra bilverdenen bl.a. kendt under navnet AdBlue.

Da dieselolie i forvejen benyttes på og leveres til skibe, er der med ADNOX systemet ikke behov for hverken ekstra logistik eller ekstra tanke til opbevaring af hjælpemidlet.  ADNOX Systemet kan benyttes på såvel 2-takts og 4-takts motorer. Energien i den benyttede olie omdannes til varme, der kan genvindes og bruges til produktion af el eller vand. Systemet er godkendt for brug på skibe af DNV-GL.

Rasmus H. Jensen, adm. Direktør i Hans Jensen Lubricators, udtaler om købet: ”ADNOX har udviklet en spændende teknologi, som har værdi for vores kunder og vi ser derfor synergier mellem ADNOX og Hans Jensen Lubricators. Købet kan derfor styrke vores position overfor den globale handelsflåde.”

Ole Fanøe grundlægger og adm. Direktør i ADNOX A/S, udtaler i forbindelse med købet: ”Med Hans Jensen Lubricators 100-årige erfaring inden for produktion og globalt salg til den maritime industri, ser vi opkøbet som en styrkelse af vores muligheder for selv at blive en produktionsvirksomhed med globalt salg”

Tidlig investor Chris Invest A/S og Ole Fanøe forsætter som medejere af ADNOX A/S.

For yderligere information:

Rasmus Hans Jensen, adm. direktør, Hans Jensen Lubricators